Politička komunikacija

Za nas je politika = komunikacija. To je razlog zašto često, širom regiona, organizujemo seminare iz oblasti političke komunikacije. Znamo da je političarima i političarkama komunikacija jedini alat koji im stoji na na raspolaganju. Stoga ona mora biti dvosmerna, efikasna  i saosećajna. Politički marketing,  javni i medijski nastup, odnosi sa javnošću  u politici (PR), štampani materijali – to su oblasti kojima posvećujemo posebnu pažnju u našem obrazovnom radu.

 Da se podsetimo šta znači termin komunikacija? Komunikacija je u svojoj suštini proces razmene informacija preko dogovorenog sistema znakova. Komunikologijom nazivamo naučnu disciplinu koja proučava komunikaciju. Reč komunikacija doslovno znači: učiniti nešto zajedničkim (opštim). U komunikaciji govorimo o porukama, a poruke obično gledamo kroz njihovih 5 elemenata: sadržaj, jezik, vreme i mesto prenošenja, način prenošenja, ko je prenosilac?

U klasičnom komunikacijskom modelu imamo sledeće elemente: pošiljaoca, primaoca, kanal komunikacije i povratnu informaciju. Kodiranjem i dekodiranjem postižemo razumevanje između pošiljaoca i primaoca. Šum u komunikaciji je tu da nam pokvari posao. Mnogi misle da je komunikacija realizovana  u onom trenutku kada je nekome upućena poruka. Međutim, uspešna komunikacija ostvarena je tek onda kada je primalac na pravi način shvatio poruku koju je pošiljalac poslao. Jedini način na koji možemo saznati da je primalac primio poruku u obliku u kojem je ona emitovana, je dvosmerna  komunikacija, tj. povratna informacija ili feedback. Povratna informacija će “reći” pošiljaocu da je primalac shvatio poruku, razumeo njenu važnost i šta s njom treba da uradi. Zato nam je u političkoj komunikaciji sve važniji Internet, jer on suštinski menja logiku komunikacije.

U politici je percepcija sve. To kako nas ljudi vide je ključno za naš uspeh ili neuspeh. Zato mi  stalno govorimo o percepciji. Proučavajući je, imaćemo veće razumevanje za načine na koji ljudi pripisuju određena svojstva određenim događajima. Mi volimo da kažemo da mi ne vidimo realnost. Mi samo tumačimo šta vidimo i to nazivamo realnošću.

Radeći godinama različite kampanje, smatramo politički marketing veoma važnim segmentom političkog rada svake stranke. Kampanje su u svojoj suštini jednostavne, jer svaka izbornа kаmpаnjа imа dvа vrlo jednostаvnа osnovna principа: identifikovati glаsаče zа vreme kаmpаnje i izvesti ih nа dаn izborа dа glаsаju. Ovako rečeno to izgleda jednostavno, ali osmisliti izborne strategije i realizovati ih je jako težak posao. Kada pomenemo marketing, uvek se setimo druga Tita: “Drugovi, ja ne znam šta je to marketing, ali imam osećaj da je to prokleto dobra stvar”. Kada govorimo o marketingu obično se vežemo za neki proizvod. Kad postoji proizvod lakše je raditi i stvarii su jasne. Tu je poznat kvalitet koji je konkretan i opipljiv. Kod političkog marketinga trka se odvija polako, sistemski i strateški. Žak Segela je davno rekao: “Izbori se ne dobijaju, izbori se uzimaju”.

Kada već govorimo o kampanjama, pojmovno, ona je nešto što se rаzlikuje od uobičаjenog ili kontinuirаnog rаdа. Možemo reći da je kampanja vezаnа zа reаlizаciju posebnih zаdаtаkа u ogrаničenom vremenu i prostoru. Prve kаmpаnje su proistekle iz sezonskih rаdovа (berbe, žetve, tretmаnа usevа, itd.), kаdа je trebаlo postojećim ili pojаčаnim resursimа rešiti vаžne probleme u relаtivno krаtkom vremenu – što je zаhtevаlo posebne dogovore i koncentrаciju snаgа.  Danas kampanje podrazumevaju planiran, kontinuiran i sistematičan rad na procesu do ostvarenja postavljanog cilja.

Političku komunikaciju na žalost, (pre)često vezujemo za spin. Spin je legitimna komunikacijska tehnika koja se koristi u javnoj komunikaciji, tako da ćemo se sa terminima spin i spin doktori često susretati. Na žalost moramo primetiti da se u Srbiji važna oblast u komunikaciji – odnosi sa javnošću – najčešće gleda kao spin. To spin znači (za)vrteti, dati nekoj vesti ili događaju povoljan naglasak ili tumačenje, iskriviti informaciju u vlastitu korist. Spin doktore možemo definisati kao osobe zadužene za oblikovanje povoljne percepcije javnosti o političarima ili političkoj stranci. 

Iako smo to mnogo puta tokom ‘90-tih na svojoj koži osetili, uvek se setimo da “Izbore ne dobijaju pametni nego većina”. Nadamo se da ćemo na ovim stranicama imati priliku da razgovaramo o komunikaciji, kampanjama, odnosima sa javnošću, političkom marketing, spinovanju…